سرماخوردگی یکی از بیماری‌های شایع در فصل سرماست که البته با تقویت سیستم ایمنی بدن تا حد زیادی می‌توان از بروز آن پیشگیری کرد.
کد خبر: ۱۰۷۸۸۶۷
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۰ 25 November 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا،  طبق اعلام دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، برای جلوگیری از سرماخوردگی ۱۷ روش توصیه می‌شود که در ادامه می‌آید: 

- چای سیاه یا چای سبز را با لیمو و عسل استفاده کنید. عسل دارای خواص ضدباکتریایی است. نوشیدن چای و بخور دادن باعث افزایش رشد موهای ریز در بینی و جلوگیری از رشد باکتری‌ها می‌شوند.

- رژیم‌های غذایی کم پروتئین باعث تضعیف سیستم ایمنی می‌شوند. بنابراین روزانه غذاهای غنی از پروتئین مانند ماهی، تخم مرغ و ماست به مقدار کافی مصرف کنید.

- در هنگام ورزش کردن در باشگاه ورزشی، بهداشت فردی را رعایت کرده و از حوله‌های تمیز و دستمال‌های ضدعفونی کننده استفاده کنید.

- حداقل یک بار در هفته وسایل شخصی خود را تمیز و ضدعفونی کنید.

- در هنگام عطسه یا سرفه از دستمال کاغذی استفاده کنید تا میکروب‌ها در اطراف پخش نشوند.

- برای تقویت سیستم ایمنی با مشورت پزشک یا متخصص تغذیه قرص یا شربت زینک مصرف کنید.

- هر روز با استفاده از ضدعفونی‌کننده‌ها بینی خود را شست‌وشو دهید و شوینده‌های ضدعفونی‌کننده را از داروخانه‌ها تهیه کنید یا در منزل یک قاشق چای خوری نمک را با یک لیوان آب مقطر یا آب جوش خنک شده مخلوط کرده و بینی خود را با آن شست‌وشو دهید.

- جهت بیرون راندن میکروب‌ها از بدن روزانه مقدار زیادی آب و نوشیدنی مصرف کنید. این نوشیدنی‌ها را می‌توان از میوه‌ها و سبزیجاتی مانند کلم، کلم بروکلی، سیب، جعفری، خیار، هویج، لیمو، پرتقال، کیوی و نعناع تهیه کرد.

- برای مصرف روزانه خود یک بطری آب جداگانه در نظر بگیرید و از نوشیدن مشترک یک بطری خودداری کنید.

- برای ایجاد آرامش، روزانه ورزش‌هایی مانند یوگا انجام دهید. یکی از تمرین‌های موثر، قرار دادن دست راست روی سر و دست چپ بین ابروها و تنفس آرام  به مدت پنج دقیقه است.

- ماهی یکبار ماساژدرمانی انجام دهید. ماساژ باعث افزایش گردش خون در بدن می‌شود و استرس را کاهش می‌دهد و در نتیجه سیستم ایمنی قوی‌تری خواهید داشت.

- روزانه ورزش کنید. زیرا عرق فراوان باعث دفع سموم می‌شود.

- وسایل آرایش خود را ضدعفونی کنید. به طور مثال برای ضدعفونی کردن سر رژلب از مقدار کمی الکل استفاده کنید.

- بدن انسان روزانه به هفت تا هشت ساعت خواب احتیاج دارد. خواب کافی باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شود.

- دست خود را روزانه چند بار با آب و مواد ضدعفونی کننده مانند صابون بشویید.

- تلفن همراه خود را با مواد ضدعفونی کننده پاک کنید.

- مصرف الکل را کاهش دهید. الکل باعث کاهش کیفیت و اختلال در خواب عمیق و تضعیف سیستم ایمنی می‌شود.

 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار