فرماندار طالقان استان البرز با اشاره به حوادث طبیعی سال های گذشته در این شهرستان اعلام کرد: تاکنون ۳۷ نقطه مستعد رانش زمین در طالقان شناسایی شده است.
کد خبر: ۱۰۷۸۴۶۳
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۴ 22 November 2022

خطر زمین لغزش در جایگاه سوخت طالقان/ هفت نقطه بحرانی که باید برای مهار آنها چاره جویی شود

به گزارش «تابناک البرز» علی مهدوی افزود: ترانشه ابتدای ورودی روستای جزینان، محور پایین طالقان حدفاصل روستای آردکان تا آرموت، کرکبود، هشان، کرود، ورکش، جاده امیرنان به نظرآباد و چالان از جمله نقاط رانشی زمین در شهرستان طالقان است.

وی بیان داشت: از مجموع این ۳۷ نقطه رانشی شناسایی شده در شهرستان طالقان هفت نقطه بحرانی است که باید برای مهار آنها چاره جویی شود.
فرماندار طالقان، اعتبارات اختصاص یافته در حوزه بحران این شهرستان را مناسب ارزیابی کرد و گفت: امسال فقط ۲.۵ میلیارد تومان در حوزه مهار و بهسازی مناطق آسیب دیده از رانش زمین در طالقان اختصاص یافته است .

به گفته مهدوی، رانش زمین گاهی مواقع سبب قطع ارتباط جاده ای روستائیان می شود که ساکنان روستاهای ورکش و باریکان طالقان بیشترین مشکلات را ناشی از رانش زمین و جاده ای متحمل شده اند.

وی بیان داشت: بخشی از جاده طالقان در محدوده رانش زمین قرار دارد و این وضعیت سبب شده تا این جاده در قسمت های دچار شکاف و ترک خوردگی شود.

فرماندار طالقان ادامه داد: در سال های گذشته بهسازی و اصلاحاتی در برخی مناطق رانشی صورت گرفته اما با تامین اعتبارات می توان گام های کارشناسی بیشتری را برای کاهش خسارت های ناشی از این حادثه طبیعی برداشت.

مهدوی یادآورشد: اکنون سه منطقه رانشی در شهرستان طالقان توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حال بهسازی و ایمن سازی قرار دارد .

شهرستان طالقان واقع در ۹۰ کیلومتری شمال غربی کرج مرکز استان البرز به سبب موقعیت خاص جغرافیایی و اقلیمی یکی از مناطق پررانش زمین در کشور و استان البرز است که در سال های گذشته تاکنون براثر رانش زمین در بخش های مختلف زیرساختی و طبیعی دچار خسارت فراوان شده است.

در جریان بارش های سیلابی سال های۹۷،۹۸،۹۹ افزون بر خسارت سیل ، رانش زمین نیز سبب تخریب بخشی از زیر ساخت ها از جمله جاده طالقان و قسمتی از ورودی شهر طالقان شد. مهمترین رانش زمین اواخر سال ۹۷ در طالقان رخ داد که سبب انفجار شبکه گاز این شهرستان شد.

رانش زمین و ریزش کوه یکی از مهمترین حوادث طبیعی در شهرستان طالقان است که این حوادث در فصل بارش بیش از پیش خودنمایی می کند.

بنا به گفته کارشناسان زمین شناسی شهرستان طالقان با توجه به جنس زمین‌، بارش زیاد و تغییر کاربری‌هایی که در آن رخ داده در بخش ناپایداری زمین و زمین لغزش‌ها بسیار حساس است.

بهمن اکبری رییس وقت گروه تثبیت فرسایش توده‌ای و زمین لغزش کشور در سال ۹۷ پس از وقوع حادثه رانش زمین و انفجار گاز طالقان اعلام کرد: رانش زمین از جمله مخاطرات طبیعی است که تهدیدی جدی برای زیرساخت و واحدهای مسکونی در این شهرستان به شمار می رود.

به گفته وی جایگاه سوخت طالقان در دامنه‌ای قرار دارد که همه آن دامنه، زمین لغزشی است .

وی گفت : شیب زمین"، "جنس سازند دامنه"، "بارندگی"، "اشباع‌شدگی نهشته‌های سطحی" و "اثر رودخانه در پای دامنه" از جمله شرایط طبیعی در بروز رانش زمین در طالقان است؛ علاوه بر این عوامل، خاکبرداری و خالی کردن پاشنه دامنه کوه ها نیز نقش برجسته‌ای در رانش های زمین در طالقان دارد.

شهرستان صد درصد گردشگری طالقان با جمعیت ثابت حدود ۳۵ هزار نفر و جمعیت شناور بالای ۱۰۰ هزار نفر یکی از مناطق توریستی کشور و استان البرز است.

این شهرستان به سبب برخورداری از طبیعت بکر و زیبا در تمام فصول سال پذیرای هزاران گردشگر می باشد.

بارش های سیلابی مردادماه سال گذشته سبب آبگرفتگی منازل سه روستا و از بین رفتن بیش از ۷۰ دستگاه خودرو گردشگران در این شهرستان شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار