نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر گفت: اختصاص یکهزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از مصوبه های سفر رئیس جمهور این استان را از حالت خمودگی خارج و رونق و فعالیت را به استان هدیه کرده است.
کد خبر: ۱۰۶۸۶۷۸
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۹ 21 September 2022

به گزارش تابناک بوشهر، آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری سه شنبه شب در نشست با معاون اجرایی رئیس جمهور افزود: مصوبه های سفر رئیس جمهور به استان بوشهر با یک نگاه انقلابی طراحی و بسیار کارشناسی است.

وی بیان کرد: استان بوشهر متنعم به سیستم فعال اجرایی و از وحدت، همدلی و اخلاق محوری برخوردار است و تلاش می شود با اجرای مصوبه های سفر رئیس جمهور استان در مسیر توسعه قرار گیرد.

صفایی بوشهری با بیان اینکه استان بوشهر از جهت پدافند غیر عامل با توجه به کرانه ای و شبه جزیره بودن دارای مشکلاتی است گفت: شهر بوشهر در زمان حاضر دارای جاده خروجی نیروگاهی به عرض ۱۱ متر است که برای کاهش بار ترافیکی و داشتن خروجی استاندارند نیازمند به ایجاد یک پل هستیم.

وی همچنین با اشاره به جاده نیمه کاره بوشهر - دیر اظهار کرد: این جاده که به جاده مرگ معروف است هرچند زیر بار ترافیک است اما با توجه به حادثه خیز بودن باید هرچه زودتر مورد بهره برداری قرار گیرد.

امام جمعه بوشهر گفت: در صورتیکه که این جاده مورد بهره برداری قرار گیرد مانند جاده بوشهر - گناوه پیش بینی می شود سالانه سه میلیون تردد داشته باشد.

وی بر ضرورت تعریض جاده بوشهر - گناوه برای انجام بخش عظیمی از سفر جنوب به شمال، به سرانجام رساندن زائر سرای بوشهری ها در مشهد، ارتقای ظرفیت پهلوگیری کشتی ها، تقویت زیرساختهای بهداشتی و به سرانجام رساندن سد دالکی که نقش مهمی در حل مشکل تامین آب کشاورزی و حتی آشامیدنی مردم این استان را برعهده دارد تاکید کرد.

امام جمعه بوشهر اظهار کرد: یکی از تحولات مهم در تاریخ مدیریت اجرایی کشور با دولت انقلابی رقم خورده و آن نگاه خدمت در سایه ولایت به مردم است.

صفایی بوشهری ادامه داد: اگر با نگاه آمایشی ظرفیتهای استان بوشهر شناخته شود و برای آن ظرفیتها سرمایه گذاری مناسب صورت بگیرد این استان می تواند کانون توسعه و پیشرفت همه جانبه و جامع کشور باشد.

وی با اشاره به اهمیت اقتصادی کرانه گفت: استان بوشهر با داشتن ۹۳۶ کیلومتر مرز دریایی و ۷۰۷ کیلومترکرانه و پس کرانه های بسیار مناسب و نزدیکترین کریدور جنوب شمال دارای یک موقعیت فوق العاده ای است.

به گفته صفایی بوشهری امروز رشد تولید ناخالص ملی از اقتصاد دریا پایه ۲.۷درصد و در بوشهر این رقم به ۱.۷ درصد می رسد این درحالی است که برخی از کشورهای حتی توسعه نیافته این رقم به ۵۰ درصد می رسد.

وی تاکید کرد: آمارها نشان می‌دهد که از ظرفیت دریا به غیر از استخراج نفت و گاز، فروش و صید غیر استاندارد و یک سری سفرهای مختصر دریایی استفاده دیگری از آن نمی شود این درحالی است که دریا بعنوان یک ظرفیت فوق العاده اقتصادی دارای جایگاه بسیار ویژه و مناسبی هم در فضای ملی و منطقه ای است.

امام جمعه بوشهر گفت: کشور ایران از شمال دارای آبراه خاص و در جنوب همجوار با خلیج فارس و دریای عمان است و از نگاه استراتژیکی جهان آینده از آن کشورهایی است که مدیریت دریا می‌کنند.

صفایی بوشهری ادامه داد: خلیج فارس یکی از آن مناطق مهم دریایی به شمار می رود که کانون توجه جهان است و در این رابطه کارهای خوبی انجام گرفته که اگر این ظرفیتها به فعلیت برسد مثل ایجاد شهرک بزرگ تولید رادیو داروها و داروهای دریایی می توانیم بخش عظیمی دارو و رادیو داروها را تولید و حتی صادر کنیم.

وی با اشاره به ضرورت پرداختن به گردشگری دریایی ، صید و صیادی و صنایع تبدیلی و تولید آبزیان گفت: با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب بر اقتصاد دریا محور، استان بوشهر از جمله استانهای پردرآمد در تمام شاخص ها است و در تولید ثروت عمومی ، پایدار و مولد و در رشد اقتصاد ایران کارآمد است.

امام جمعه بوشهر با تاکید بر ضرورت پرداختن به اقتصادی دریاپایه افزود: استان بوشهر دروازه قابل توجه امور اقتصادی، فرهنگی و سیاسی در حوزه خلیج فارس است و برای بهره مندی بهتر و بیشتر از این ظرفیت نیازمند یک نظام نامه خاصی هستیم.

وی تاکید کرد: اگر رئیس جمهور دستور بدهند تمام وزارتخانه ها نظام نامه مشخصی برای سه استان بوشهر، خوزستان و هرمزگان و نقش آنها در تعاملات جامع اقتصادی، اجتماعی و علم و فناوری تنظیم و تصویب کنند این ارتباط منطقی و این نظام نامه می تواند بسیاری از مشکلات سیاسی و اجتماعی را حل کند.

امام جمعه بوشهر بر ضرورت استفاده هرچه بیشتر از ظرفیت استان‌های مرزی برای اقتدار نظام تاکید کرد.

وی ادامه داد: امروز از استان‌های مرزی در حوزه های استراتژیک استفاده نمی شود این درحالی است که این استانها می توانند بازوان فوق العاده مهمی برای کشور باشند.

صفایی بوشهری گفت: امروز استانهای مرزی هزینه بر شده اند و از طرف دولت متقاضی بودجه هستند این در حالی است که این استانها خود می توانند برای دولت مرکزی ایجاد ثروت کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار