کد خبر: ۱۰۳۴۰۵
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۴ 30 September 2015
تابناک بوشهر: موسیقی بوشهر، موسیقی ای است که از تمام  موسیقی های هند، آفریقا، ترکی، لری، ردپایی وجود دارد و تاثیر خودشان را به واسطه مدت کوتاهی که در بوشهر بوده اند باقی بگذارند و این پتانسیل دست ما را باز گذاشته است که موسیقی بوشهری را جهانی کنیم و خیلی هم جواب داده است موسیقی ایرانی پتانسیلی برای جهانی شدن را دارد ولی باید افرادی باشند و بیایند و این را تجربه کنند و کار کنند...

هفته نامه نسیم جنوب در ادامه نوشت: اگر موسیقی را از من بگیرند یعنی زندگی مرا گرفته اند

- با اینکه خوانندگان نسیم جنوب با شما آشنا هستند، اما برای شروع مصاحبه خلاصه ای از خودتان بگویید.

- من سید روح الله صفوی متخلص به آکا، متولد 1358 بوشهر و کارشناس ارشد مدیریت دولتی، از سال 72 موسیقی را از اصفهان نزد آقای منوچهر غیوری از شاگردان برجسته استاد کسایی  و استاد تاج اصفهانی شروع کردم - 10 سال تحت نظر ایشان آواز خواندم و 3 سال مکتب تهران را تجربه کردم و تکنیک های آوازی را نزد شاگردهای استاد شجریان، آقای علیرضا نوربخش گذراندم و دوره های مختلفی هم نزد مصطفی کمال پورتراب و دیگر بزرگان موسیقی کشور و آموزش خوشنویسی از سال 68 و با درجه ممتاز در سال 78 از انجمن خوش نویسان. 

- چطور شد که یک خواننده شدید؟ 

- دو تا چیز در خانواده ما ارثی بود یکی صدای خوب و یکی خط خوب، برادرم صدای خیلی خوبی داشت ولی دنبال نکرد ولی من آموزش را پیش گرفتم و یادم هست زمانی که خیلی بچه بودم و داشتم در اتاق می خواندم برادرم وارد اتاق شد و به من گفت که تو خیلی استعداد داری و تو واقعا می توانی پیشرفت کنی و چرا از استعدادت استفاده نکنی. البته خانواده راضی نبودند و بخاطر جو مذهبی که داشتند پدرم راضی نبودند که من آواز بخوانم و من هم که تصمیمم را گرفته بودم و هر چه به ایشان توضیح می دادم که این موسیقی که من می خواهم کار کنم با موسیقی که در ذهن شماست خیلی فرق می کند، اما خلاصه این که ایشان راضی نشدند و من خودم یک تنه شروع کردم و به خاطر این که نخواهم از پدرم پول بگیرم تابلو و پارچه می نوشتم و با پول آن به کلاس های اصفهان می رفتم و گذشت تا سال 82-80 که کار من، کار برتر جشنواره صدا و سیما شد و در برنامه ای به نام صبح بخیر ایران که آقای واحدی مجری آن برنامه بودند پخش شد. حتی بعد از این اتفاق هم خانواده با اینکه آنرا دیده بودند بازهم چیزی نگفتند. به هر جهت من این استعداد و توانایی را در خودم دیدم و در واقع دریافتم که از این رو آموزش ببینم تا در آینده بتوانم به عنوان یک خواننده فعالیت کنم و در موسیقی شهر و کشورم یک فرد مفید باشم.

- چه کسانی مشوق شما در این راه بودند؟ 

- یکی از مشوق های من معلم خط و ریاضی من در دوران راهنمایی بود. اولین کسی بودند که خطم را دیدند و به من و برادر بزرگوارم نصرالله صفوی راهنمایی و کمک کردند. اساتید و معلم هایی که می دیدند من می خوانم تشویقم کردند و باعث دل گرمی من شدند که به راهم ادامه بدهم.

- بهترین هدیه ای که تا به حال گرفته اید؟

- یک تعریفی برای موسیقی هست که می گویند موسیقی بیان احساسات است و این آواز هم در واقع یک سفیر آلام همگانی است، حالا چه در موسیقی و آوازهای محلی چه در آوازهای سنتی و زمانی که من می خوانم و عکس العملی که مخاطبان نشان می دهند و آن حس خوبی که به من می دهند و من هم متقابلا به آن ها می دهم خیلی برایم آرامبخش است و باعث می شود روح من لطیف شود و این حس خوب درون من تقویت شود و زمانی که می خوانم و می بینم چند نفری خوششان می آید و تحسین می کنند این می شود برای من بهترین هدیه که من از طرف مردم می گیرم و همیشه به پاس این همه لطف و محبتشان برایشان خوانده ام و هیچ وقت نگاهم مادی نبوده است و خیلی خوشحالم که با خواندنم حال مردم را خوب می کنم و این بهترین هدیه است و خیلی هم آرامبخش است. 

- چه شعر یا ترانه ای را خیلی دوست داشته اید و با آن ارتباط برقرار کرده اید؟

- چند تصنیف است که از زمان کودکی دوستشان داشته ام مثل "آتش دل" و "بهار دلنشین" و بیشتر تصنیف های قدیمی را دوست دارم. از ترانه هایی که هم خودم و هم مخاطبان دوست داشتند که حدود بیست سال پیش خواندم  به نام "کاسه های چشم من" در واقع شعر و آهنگش هم از خودم هست و اولین باری که در صدا و سیما پخش شد در جشنواره صدا و سیما صاحب رتبه شد و کار "باد برّ رو" که کار گروه مفتون هست و شعرش را مرحوم آرش نیا گفتند توانسته ام ارتباط خوبی برقرار کنم و برای من ماندگارترین آهنگ ها هستند.

- آکا یعنی چی؟

- آکا در بوشهر قدیم به کسی که بزرگ محله بود و دارای احترام زیادی بود می گفتند و معنی خود آکا، آ: یعنی بزرگ و کا: یعنی برادر و آکا یعنی برادر بزرگتر در بوشهر و این تخلص را آقای محسن شریفیان و استاد شاهرخ سروری از میان چند تخلص انتخاب کردند.

- تا حالا در اجراهایتان اتفاقی افتاده که شما را ناراحت کرده باشد و این باعث شده باشد که شما قادر به ادامه اجرا نباشید؟

- این نوع اتفاق ها معمولا با اوضاعی که وجود دارد زیاد اتفاق می افتد. مثلا در اجراها بارها شده که یک سری افراد بودند که بلند شدند و توهین کردند خیلی سخت هست که آدم بتواند خودش را کنترل کند. ولی ما همیشه سعی کردیم که یک طوری اوضاع را کنترل کنیم بخاطر مردمی که آمده اند و نگرانی و ناراحتی خودمان را به مخاطبان منتقل نکنیم. 

- چه چیزی در اجراهایتان برایتان خیلی جالب بوده و به چشمتان آمده است؟

- یک سری آهنگ ها هستند که از بچگی با آنها بزرگ شده ام مثلا موسیقی کار روی دریا که خیلی دوست دارم. پدر و پدر بزرگم کارشان دریا بوده و از بچگی آواز نیمه در خانواده من بوده است. مثلا هر وقت روی استیج قرار می گیرم و این آواز را می خوانم تمام خاطرات برایم تداعی می شود، خاطرات شب هایی  که طوفانی می شد و پدرم دریا بود و مادرم کنار دریا تا صبح منتظر پدرم می ماند و من همیشه از پشت پنجره خانه به مادرم نگاه می کردم که تا صبح می ایستاد تا از پدرم خبری شود، این ها جلوی چشمانم مرور می شود و این را همیشه به من می گویند که تو کار نیمه را خیلی خوب اجرا می کنید. چون من با این آواز بزرگ شدم لمسش کردم و ادبیاتش را خوب می شناسم یا مثلا خیام خوانی یا آوازهایی که نوستالژیک هستند و ما بوشهری ها با آن ارتباط برقرار کردیم و اینها به من حس خوبی می دهند. 

- حاشیه ای بوده که با شنیدنش تعجب کرده باشید؟ 

- (خنده) تا دلتان بخواهد، مثلا کنسرت اخیر را که بهم ریختند (مکث) نمی دانم به چه دلیل آمدم که بروم چند نفری آنجا ایستاده بودند و من بدون توجه به آنها سوار ماشین خودم شدم و آنها من را تعقیب کردند و بعدها شنیدم که این ها قصد داشتند که من را بدزدند تا به کنسرت نرسم. این جور مسائل پیش می آید ولی ما کاری انجام نمی دهیم که این موسیقی که فرهنگ مردم است لطمه ببیند و تا کسانی که چنین عقایدی دارند به اهدافشان برسند.

- اگر به شما پیشنهاد دهند که در قبال پول زیاد، دست از خوانندگی بردارید این کار را می کنید؟ 

- نه، موسیقی عشق من است اگر موسیقی را از من بگیرند یعنی زندگی مرا گرفته اند و همه مادیات های دنیا فدای یک نت موسیقی و هنر، حالا هر هنری می خواهد باشد.

- اگر قرار باشد خوانندگی را با چیزی عوض کنید آن چیست؟

- خوانندگی عشق من و حاضر نیستم با هیچ چیز عوضش کنم.

- کمی از گروه موسیقی لیان بوشهر برایمان بگویید؟ 

- گروه لیان، گروهی که کارنامه اش کارنامه درخشانی است از محدود گروه هایی که بعد از بیست سال دارد فعالیت می کند و آقای شریفیان و گروه لیان کارهای بسیار ارزشمندی را در پژوهش انجام داده اند و در واقع می توان به جرأت گفت شناسنامه موسیقی بوشهر است. گروه لیان همیشه سعی کرده که یک گروهی باشد که ضمن اینکه موسیقی خاص خودش را اجرا کند و تلفیق موسیقی های دیگر راهم تجربه کند که فکر می کنم موفق هم بوده اند. در رأس آقای شریفیان و دیگر گروه تلاش می کنند که موسیقی بوشهری را یک موسیقی جهانی کنند و تمام هدفمان این است که این را به سمت جهانی شدن پیش ببریم. خیلی سازها را تلفیق کرده ایم و موسیقی بوشهر این پتانسیل را دارد و موسیقی بوشهر، موسیقی ای است که از تمام  موسیقی های هند، آفریقا، ترکی، لری، ردپایی وجود دارد و تاثیر خودشان را به واسطه مدت کوتاهی که در بوشهر بوده اند باقی بگذارند و این پتانسیل دست ما را باز گذاشته است که موسیقی بوشهری را جهانی کنیم و خیلی هم جواب داده است موسیقی ایرانی پتانسیلی برای جهانی شدن را دارد ولی باید افرادی باشند و بیایند و این را تجربه کنند و کار کنند افراد نخبه و افرادی که علمش را دارند و آگاه هستند و معلوماتشان بالایی دارند بیایند و این کار را انجام دهند و موسیقی  را به سمت جهانی شدن سوق دهند.

- از سفرتان به کانادا برایمان بگویید، چه شد که گروه موسیقی لیان بوشهر را به تورنتو دعوت کردند؟

- آنهایی که دعوت می گیرند در واقع یک هدف و تفکراتی پشت دعوتشان دارند که یکی از دلایل دعوت کردنشان حمایت از موسیقی محلی ایران بود. حالا که این قرعه به نام گروه لیان افتاد چون خودم موسیقی ایرانی را هم کار کردم ولی ری اکشن مردم نسبت به موسیقی محلی بیشتر است و می پسندند و با آن ارتباط برقرار می کنند. این هم یکی از دلایلش است اول حمایت و دوم ری اکشنی که مردم نسبت به موسیقی محلی دارند.

- چه مدت در تورنتو بودید؟

- حدود 45 روز آنجا بودیم و بعد از اتمام کارم برگشتم اما آقای شریفیان چند سخنرانی داشتند و آنجا ماندند. 

- چه چیزی از بوشهر به تورنتو سوغات بردید؟

- موسیقی و آوازهای محلی بوشهری.

- از حس و حال اجرا در تورنتو بگویید؟

- خیلی احساس های خوبی بود، هم دلت می گرفت و هم خوشحال می شدی.

- چرا؟

- دل گرفتنت از آن جهت که همشهری ها که آنجا بودند، زمانی که کنسرت تمام می شد با چشم های اشک آلود می گفتند ما باورمان نمی شد که یک روز گروه لیان این جا کنسرت بگذارد و موسیقی بوشهر را اینجا بشنویم و دیگر هموطنان که خیلی خوشحال بودند چون موسیقی ما یک موسیقی شاد است و گفتند تا یک مدت انرژی گرفتیم. در کل خیلی از اجرای ما راضی بودند.

- استقبال چطور بود؟

- استقبال خیلی خوب و عالی بود و زمینه را فراهم شد برای اجراهای بعدی چون خیلی ها بودند که موسیقی ما را نمی شناختند و گروه ما را نمی شناختند و خیلی ها هم که می شناختند اطلاع از زمان اجرای برنامه نداشتند.

- کجای کار شما برایشان بیشتر جالب بود؟

- یک کار تلفیقی داشتیم به نام «دینگومارو» این برایشان خیلی جالب بود مخصوصا خارجی ها برای همین است که می گویم موسیقی بوشهری پتانسیل این را دارد که جهانی شود. محسن شریفیان یک تحقیق را انجام دادند و آمدند موسیقی زار خارگ را با موسیقی آفریقایی تلفیق کردند و خارجی ها خیلی برایشان جالب بود. 

- این گونه سفرها چه تاثیری روی موسیقی بوشهری دارد؟

- با این سفرها موسیقی بوشهر به تمام کشورهای دنیا معرفی می شود و اصلا نام بوشهر معرفی می شود. شما هیچ صنعتی را سراغ ندارید که به اندازه موسیقی بوشهر، بوشهر را معروف کرده باشد گروه موسیقی بوشهر در بیش از 50 کشور اجرا داشته است. شاید خیلی جاها اسم عسلویه را نشنیده باشند و نشناسند ولی به واسطه موسیقی بوشهر و فرهنگ آن، بوشهر را می شناسند. حتا ما در روستاهای خیلی دور افتاده یونان هم اجرا داشته ایم که مردمش را با بوشهر و موسیقی بوشهری آشنا کرده ایم.

- درباره طراحی لباس هایتان بگویید. آیا این لباس ها معرف بوشهر هستند؟

- لباس ما تحت تاثیر اقلیم و آب و هوایی و چیزهایی که در بوشهر شاخص است، طراحی شده، مثلا روی یکی از لباس هایمان طرح خورشید است و وقتی از ما سوال می کنند که این چیست ما برایشان توضیح می دهیم که این نمادی از بوشهر است، چون اسم قدیمی بوشهر لیان بوده و لیان یعنی سرزمین آفتاب.

- در سفرهای خارج از کشور تا حالا شده با اجرای شما کسی ترغیب شود که حتی برای یک بار هم که شده به بوشهر بیاید؟ 

- خیلی، همین الان هم خیلی از کانادایی ها و خیلی از ایرانی هایی که آنجا زندگی می کردند و حتی در کشور با اینکه آن ها را نمی شناختم، بخاطر شنیدن و دیدن موسیقی بوشهر، آمدند و فرهنگ بوشهر را دیدند و در بوشهر مهمان من شدند و تحت تاثیر فرهنگ مردم اینجا قرار گرفتند.

- انگیزه اتان از کنسرت های خارج از کشور چیست؟

- ما برای خودمان رسالتی داریم و آن معرفی موسیقی بوشهری به دنیاست.

- از خواننده های بوشهری و غیر بوشهری کدامشان را بیشتر دوست دارید؟

- از خواننده های بوشهری پولاد اسماعیلی صدایش را خیلی دوست دارم و همچنین مرحوم بخشو و مرحوم محمد شریفیان و در موسیقی ایرانی تاج و بدیع زاده را خیلی دوست دارم و با صدای شجریان زندگی می کنم.

- دوست دارید با کدام خواننده اجرای مشترک داشته باشید؟ 

- استاد شجریان.

- چه چیزی است که دوست دارید در کنسرت موسیقی ببینید؟

-  چیزی که خیلی دوست دارم و آرزوی قلبی من است که بعضی ها نگذاشتند ما به آرزویمان برسیم که خیلی آرزوی بزرگی هست این است که برای همشهری هایم یک کنسرت بگذاریم و راحت بیایند و از کنسرت لذت ببرند و ما تک تک این بچه ها که تشنه موسیقی شهرشان هستند را در سالن ببینیم و امیدوارم این اتفاق بیفتد من وقتی یکی از همشهری ها را در بعضی کنسرت ها می بینم واقعا ذوق می کنم و انرژی می گیرم.

- وضعیت موسیقی بوشهر چگونه است؟

- موسیقی بوشهر خوب است، همه بچه ها یک گوشه از کار را گرفته اند و دارند کار می کنند و زحمت می کشند. ولی متاسفانه نظرات غیر کارشناسی و نظراتی که هیچ پشتوانه علمی ندارند گه گاهی حرف هایی زده می شود که می خواهند یک سری چیزها را باب کنند که اصلا صحیح نیست. ولی افرادی هستند که با تمام محدودیتی که دارند زحمت می کشند و تلاش می کنند این موسیقی را احیا کنند.

- گویا نویسندگی هم می کنید. کتاب کجا و خوانندگی کجا؟

- از همان دوره راهنمایی که بودم همیشه می نوشتم، گرچه لیسانس بازرگانی و فوق لیسانس مدیریت دولتی داشتم شاید هیچ ربطی هم نداشته باشد اما کار توی ادبیات را انجام دادم. البته یک کار تاریخی دارم که در زمینه ادبیات آماده شده و ان شاالله در فاصله زمانی نه چندان دور چاپ می شود. این کار پژوهشی هست که راجع به زندگی و شعر فایز دشتی است که این کار را تا حالا کسی انجام نداده و یک کار تحقیق میدانی است، تمام تلاشمان را  به همراه خانواده فایز دشتی انجام داده ایم و بالای صد بیت شعر از فایز که کسی تا حالا نشنیده است. یک کار دیگر هم در دست تهیه دارم که تمام آوازهای بوشهری را دارم ضبط می کنم که حدوداً پنجاه درصدش ضبط شده و به همراه یک کتاب که در مورد تاریخچه آوازهای بوشهری است و این هم دارم سعی می کنم تا اخر امسال تمام شود و کتاب «لیان تمدنی مدفون زیر آشیانه» یک کار تاریخی است که می پردازد به تاریخ ایلامی ها در جنوب با مرکزیت بوشهر.

- چه چیزی را در موسیقی بوشهری کم می بینید یا اصلاً نمی بینید؟

- در موسیقی بوشهری  بیس حجم دار وجود ندارد. بیس یا باس همان صدای خیلی بم است سازهایی مثل دمام یا دم دم یا کیک که با پا زده می شود، سازهایی که بیس هستند کلاً در سازهای فلک ایرانی کم دیده می شود و همچنین در موسیقی بوشهری یک بیس حجم دار وجود ندارد، رنگ بیس در موسیقی های ما کم رنگ است.

- چه چیزی را در موسیقی بوشهر دوست دارید؟

- آوازها، من آوازها را خیلی دوست دارم.

- آینده موسیقی بوشهر را چطور می بینید؟ 

- آینده موسیقی بوشهر را خیلی درخشان می بینم.

- یک گلایه کنید؟

- (می خندند) ما معمولا زیاد گلایه می کنیم، ولی گلایه ای که می خواهم اینجا کنم گلایه از کسانی است که مخالف شادی مردم هستند و با این نوع موسیقی مخالف هستند. ما داریم کارمان را انجام می دهیم و فرهنگ یک قوم را معرفی می کنیم، فرهنگ تاریخ است، موسیقی است، ادبیات است. ما داریم با این موسیقی اقلیممان را معرفی می کنیم، حتی آب و هوایمان را معرفی می کنیم. مگر ما چه جرمی مرتکب شده ایم که باید این قدر از طرف این گونه افراد مورد تهاجم قرار گیریم؟ دلمان می گیرد از یک سری افراد که هیچ تفکری نمی کنند در مورد موسیقی. البته مردم بوشهر طرفدار ما هستند ولی شما ببینید می گویند این موسیقی لهو و لعب است. شادترین موسیقی ما یزله خوانی است که با سلام و صلوات و اسم ائمه معصومین آغاز می شود. اگر این یک موسیقی مبتذل بود از اسم ائمه معصوم استفاده نمی کرد، این ها فقط به خاطر عدم شناخت موسیقی است. یک عده تفکراتی دارند که اصلا هم درست نیست و تعدادشان هم خیلی کم است، ولی سعی بر این دارند که تفکراتشان را به مردم تحمیل کنند. ولی این موسیقی مثل یک رودخانه هست که هر چیزی سر راهش قرار گیرد با خود می برد. علم، تکنولوژی، هنر، موسیقی، ذاتش همین است، شما نمی توانید جلویش را بگیرید. در ادوار تاریخی ثابت شده است که غیر از هنر که تاج سر آفرینش است، دوران هیچ سلطنتی پایدار نیست.

- و پیشنهادتان ....؟

- شما که اصحاب رسانه هستید می توانید یک جای کار را بگیرید و کمک کنید به این موسیقی، بحث اطلاع رسانی و خبر است که رسالت شماست و البته که خیلی خوب پوشش می دهید، شما می توانید با قلمتان از هنرمندان حمایت کنید و تاثیر بگذارید و صد البته که تاثیر هم گذاشته اید، تاثیر به سزا و چشم گیری هم داشته اید چون رسانه ای شدن یک فعالیت باعث برجسته شدن آن می شود.

- تا حالا شده کسی از صدای شما خوشش نیامده باشد و با انتقاد این موضوع را به شما انتقال داده باشد؟ عکس العمل شما چه بوده است؟

- (خنده) بله ولی خیلی کم، خوب بعضی ها از صدای کسی خوششان نمی آید قرار نیست که همه از صدای من خوششان بیاید این طور نیست (با خنده) چیزی که خیلی در صفحه های اجتماعی مردم با من در میان می گذارند و اکثراً هم خانم ها این که ما فکر می کردیم شما خیلی آدم مغروری هستید و بعد از برخورد با شما متوجه می شویم که شما اصلاً آدم مغروری نیستید و همین چند وقت پیش یکی از مخاطبان کامنت گذاشته بود که آقای صفوی من را ببخشید من خیلی قضاوت های بدی در مورد شما کردم فکر می کردم که خیلی آدم مغروری هستید من را حلال کنید. این چیزها زیاد پیش می آید و این ما هستیم که باید مراقب حرف زدن و رفتارهایمان باشد تا در آینده مورد قضاوت بد یا کج قرار نگیریم.

- توصیه شما به جوانان علاقه مند به خوانندگی چیست؟

- البته توصیه نیست، اما جوانان اگر می خواهند خواننده شوند به دنبالش بروند. من در حال حاضر در صدا و سیمای بوشهر خیلی خواننده می بینم که بعد از تست گرفتن از آن ها رد شان کردم، ولی بعدا تلاش کردند و الان هم شاهد این هستم که در صدا و سیما در حال اجرا هستند. هر کار می خواهند انجام دهند با علم باشد و برای آن تلاش کنند. من خودم 10 سال هر جمعه به اصفهان می رفتم و اصلا طعم جمعه را نمی فهمیدم که چیست، ولی تلاش کردم و سختی کشیدم که فردا در استانم اگر کسی علاقه داشت لااقل مقدماتی کمکش کنم، بروند و علم موسیقی را یاد بگیرند با یک به به و چه چه فکر نکنند به جایی رسیده اند، خودشان را گم نکنند، من خودم سه بار خواننده برتر شدم ولی باز کلاس می رفتم.

- آکا صفوی هر وقت خیلی خوشحال یا ناراحت باشد باز هم می زند زیر آواز؟

- طبیعت چیزی جز این نیست، من زمانی که خیلی ناراحت یا خیلی خوشحالم در مقاطع مختلف و مناسب آوازهایی میخوانم مثلا وقتی که خیلی خوشحالم سعی می کنم آوازهای حماسی بخوانم و وقتی که خیلی ناراحتم آوازهای دشتی، ابوعطا، افشاری می خوانم و همین ها هستند که من را آرام می کنند هر وقت هر احساسی داشته باشم می خوانم و این من را آرام می کند. 

- حرف هایی که می خواستید بزنید و در این مصاحبه گفته نشد؟

- همه حرف ها زده شد، فقط آرزوی موفقیت می کنم برای همه، همه دست به دست هم بدهیم و از موسیقی بوشهر حمایت کنیم. این موسیقی به حمایت فرد فرد همشهری ها نیاز دارد که موسیقی بوشهری ان شاالله یک موسیقی جهانی شود، موسیقی بوشهر فرهنگ و اقلیم بوشهر است.

- لطفا حس تان را در مورد کلماتی که می گویم بگویید؟

- دریا: بی نیاز بودن.

گروه لیان: فرهنگ جنوب. 

فایز دشتی: حکایت غریب این سامان. 

نی انبان: زندگی.

بوشهر: عشق جاویدان.

محسن شریفیان: هنرمند بی بدیل.

آکا صفوی: مخلص مردم.

- حرف پایانی؟

- ان شاالله بتوانیم بوشهر و فرهنگ و موسیقی آن را به نحو شایسته ای به مخاطبان معرفی کنیم و در تمام دنیا بوشهر را سربلند کنیم.

مصاحبه از سمیرا مرادی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار