استاندار بوشهر گفت: سالانه ۱.۵ میلیارد مترمکعب آب از زاگرس جنوبی با عبور از این استان به دریا رفته و هدر می‎رود.
کد خبر: ۱۰۱۳۶۶۰
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۷ 04 December 2021

به گزارش تابناک بوشهر، احمد محمدی‌زاده روز شنبه در دیدار با احمد حیدری معاون حقوقی، پشتیبانی و پارلمانی وزیر نیروافزود: این آب زمین‎های حاصلخیز استان را شسته و به خلیج فارس می برد و در برخی از خورها به عنوان محل نگهداری لنج‌ها منجر به رسوب‎گذاری می‎شود.

وی بیان کرد: انتظار است مطالعات چند رودخانه‎ای که این آب را از بستر استان بوشهر به دریا می‏‌برد در دستور کار قرار گیرد و تکمیل شود تا راه مورد نیاز مهار آن از طریق ظرفیت بخش خصوصی عملیاتی شود.

محمدی زاده ادامه داد: بخش خصولتی باید به نحو مطلوبی در حوزه آب و سد فعال شود که در این راستا نشست‎هایی با برخی از دستگاه‌ها از جمله بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و قرارگاه خاتم برگزار شده است.

وی ادامه داد: بحران استان بوشهر در حوزه آب مربوط به آبیاری نخلستان‌ها بوده و کندن و فروش نخل‎ها توسط کشاورزان نیز تنها به دلیل مشکل کمبود آب است که باید برای ۶ میلیون اصله نخل در موضوع تامین آب چاره‎‌اندیشی اساسی صورت گیرد.

استاندار بوشهر عنوان کرد: سدهای دالکی و خاییز از جمله سدهای اصلی استان بوشهر در تامین آب نخیلات شهرستان‎های دشتستان و تنگستان هستند.

وی گفت: سد خاییز تنگستان اکنون ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که انتظار است تا تابستان سال آینده زمینه برای انتقال آب این سد به نخیلات تنگستان فراهم شود.

محمدی‎‌زاده اظهار کرد: سد دالکی نیز به عنوان تامین کننده حدود ۲ میلیون اصله نخل شهرستان دشتستان اکنون ۳۶ درصدپیشرفت فیزیکی دارد.

وی افزود: با توجه به اینکه فرازبند سد هنوز احداث نشده امکان دارد در اثر یک غفلت خواسته یا ناخواسته حادثه ساز شود از این رو انتظار است عملیات اجرایی سد دالکی سرعت بیشتری بگیرد چراکه اکنون زیر این سد ۵۰ هزار نفر جمعیت زندگی می‌کنند.

محمدی زاده عنوان کرد: ساز و کارهایی نیز برای تهاتر نفتی در احداث سد دالکی دیده شده که ظرفیتی برای سرعت بخشی در روند احداث این سد است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار