معاون حفاظت و بهره برداری منابع آب شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد به دلیل کاهش بارندگی؛ آبگیری سد‌های استان از اول مهر تا ۱۰ آذر ماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹۰ درصد کاهش داشته است.
کد خبر: ۱۰۱۳۲۸۷
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۳ 02 December 2021

به گزارش تابناک بوشهر، عبدالطیف عباسی نژاد افزود: در سال آبی جاری از اول مهر تا ۱۰ آذرماه در مجموع چهار میلیون مترمکعب سد‌های استان آبگیری شد، این درحالی است که در همین بازه زمانی در سال آبی گذشته سد‌ها ۵۷ میلیون مترمکعب آبگیری شد.

وی بیان کرد: ظرفیت سد رئیسعلی دلواری ۶۹۵ میلیون مترمکعب است که اکنون تنها ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب پشت آن ذخیره و حدود ۶۰ درصد از ظرفیتش خالی است.

عباسی نژاد گفت: براساس بررسی‌های انجام شده با توجه به میزان آب ذخیره شده در پشت سد رئیسعلی دلواری، استان در ادامه سال آبی جاری به ۱۸۰ میلیون مترمکعب آب در بخش کشاورزی و زیست محیطی نیاز دارد.

وی افزود: از این میزان آب ۱۵۰ میلیون مترمکعب برای مصرف در بخش کشاورزی و ۳۰ تا ۴۰ میلیون مترمکعب نیز متناسب با آب ذخیره سازی شده در پشت سد در بخش زیست محیطی باید به مصرف برسد.

عباسی نژاد اضافه کرد: سد رئیسعلی دلواری از مهر تا اسفند سال گذشته ۲۶۰ میلیون مترمکعب و امسال به واسطه کاهش بارش‌ها تاکنون تنها چهار میلیون مترمکعب آبگیری داشته است که با توجه به پیش بینی‌ها مبنی بر کاهش میزان بارش‌ها در زمستان پیش رو در صورت آبگیری نشدن سد پیش بینی می‌شود سال آینده امکان رها سازی آب بسیار سخت انجام شود، زیرا آبی پشت سد نخواهیم داشت.

وی گفت: در این شرایط سخت خشکسالی و با توجه به نامناسب و ضعیف بودن ذخیره سد، مردم باید در مصرف آب کشاورزی صرفه جویی کنند تا بتوانیم تابستان را با موفقیت پشت سر بگذاریم.

عباسی نژاد افزود: اگر در این شرایط الگوی کشت، تغییر شیوه آبیاری و کاهش میزان سطح زیر کشت صورت نگیرد با توجه به خشکسالی‌ها با مشکل روبرو خواهیم شد و انتظار می‌رود با مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی و حمایت و همکاری سازمان‌های ذیربط بتوانیم منابع آب محدود موجود را مدیریت کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار