مدیر اجرایی نظام مهندسی بوشهر:
مدیر اجرایی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان بوشهر گفت: زلزله‌ های اخیر کشور و بویژه دراستان هرمزگان با بیش از ۶ ریشتر برای ساخت وساز کنندگان این استان درس عبرت باشد.
کد خبر: ۱۰۱۱۱۲۶
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۲ 23 November 2021

به گزارش تابناک بوشهر، وحید درمسرا روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: وقوع ۲ زلزله ۶.۳ و ۶.۴ ریشتری در استان هرمزگان آن هم در کمتر از ۲ دقیقه تهدیدی بسیار بالا برای سازه‌‎های ساختمانی و با احتمال تلفات بالای انسانی بود که بدون شک تنها با ساخت و سازهای اصولی و مبتنی براستانداردهای مهندسی می‏ توان مانع از بروز تبعات ناگوار آن شد.

وی بیان کرد: وقتی در زلزله‌‎ای با این قدرت در شهری ۶۰۰ هزار نفری شمار فوتی آن تنها یک نفر است در این موضوع بدون شک رعایت استانداردهای ساخت و ساز ضروری از مهم‎ترین عوامل تاثیرگذار بوده است.

مدیر اجرایی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان بوشهر ادامه داد: حضور مهندسان در فرایندهای احداث ساختمان بدون شک علاوه بر ارتقا کیفیت در ساخت و سازها حفظ سرمایه‏ های ملی و مردمی به دنبال دارد که برای خرید یک واحد مسکونی باید هزینه‏ ای میلیاردی را متحمل ‎شوند.

درمسرا گفت: این درحالی است که در استان بوشهر هنوز مشاهده می ‏شود برخی از مجتمع‏ ها از جمله مجتمع‌‎های تجاری به عنوان اماکن عمومی بدون توجه به استانداردهای ساخت و ساز اقدام به احداث می‏‌کند و شهروندان نیز بدون شناخت از روند احداث هزینه‌‎هایی میلیاردی برای خرید واحدهای تجاری می‏ پردازند.

وی اظهار کرد: نظام مهندسی ساختمان استان بوشهر برحسب رسالت قانونی و انسانی خود را مکلف به ارائه خدمات در تمامی شهرهای این استان می‌‏داند اما در چند سال اخیر برخی شهرها برای تحقق این موضوع کوتاهی می‌‎کنند.

درمسرا ادامه داد: امیدواریم در شهرهایی که تاکنون روی خوشی به خدمات نظام مهندسی نشان نداده اند در راستای حفظ جان و مال مردم تدبیری نو شود و گشایشی برای ارائه خدمات نظام مهندسی ساختمان در این شهرها صورت گیرد.

وی افزود: در شرایطی که ایران در جمع کشورهای زلزله‎ خیز دنیا قرار گرفته به نظر می‏ رسد حتی یک روز سهل‌انگاری نیز برای کوتاهی در استانداردسازی کامل فرایندهای ساختمانی اجحاف در حق مردم است که باید بخوبی مدیریت شود.

درمسرا اظهار کرد: با همه این تهدیدهای ناشی از احداث‎‌های غیراصولی سازندگان بی شماری نیز در استان بوشهر هستند که استانداردسازی را بر حوزه فروش خود ترجیح می‎‌دهند که این رویکرد آنها قابل ستایش و تقدیر است.

براساس اعلام مرکز لرزه‌نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران،روز یکشنبه ۲۳ آبان ماه ۲ زلزله به بزرگی ۶.۴ و ۶.۳ در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر به فاصله یک دقیقه شهر فین استان هرمزگان را لرزاند که باعث مرگ یک تن و مصدومیت شماری از مردم این شهر و استان شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار