سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی بوشهر:
سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان بوشهر گفت: شهرداری‌های این استان تنها ۱۵ درصد سهم نیم درصد تعهدات خود را به کتابخانه‌های عمومی پرداخت کردند.
کد خبر: ۱۰۰۹۶۹۴
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۹ 17 November 2021

 

به گزارش تابناک بوشهر، عباس نعمتی سه شنبه شب در جمع خبرنگاران بدون اشاره به کل مطالبات و مبلغ پرداختی از سوی شهرداری‌ها افزود: شهرداری‌های بوشهر و خورموج در زمینه تحقق سهم نیم درصدی کتابخانه‌های عمومی بیشترین مشارکت را داشته‌اند.

وی اضافه کرد: این درحالی است که شهرداری برازجان کمترین همکاری را در زمینه پرداخت سهم نیم درصدی خود به کتابخانه‌ها داشته و در زمان حاضر رقم بالایی بابت هزینه کتابخانه عمومی این شهر بدهی داریم.

۶۵ درصدی هدف گذاری منابع کتابخانه ای استان بوشهر تحقق یافت

 سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر گفت: امسال باید منابع کتابخانه‌ای استان ۱۱.۴ درصد افزایش یابد و به یک میلیون و ۶۱۰ هزار نسخه برسد که وضعیت موجود ما یک میلیون و ۴۰ هزار نسخه کتاب است و در واقع ۶۵ درصد هدف‌گذاری محقق شده است.

وی درباره عضویت در کتابخانه های عمومی اضافه کرد: شیوع ویروس کرونا باعث شد تا فعالیت کتابخانه‌ها با چالش‌هایی روبرو شود و در این بخش تنها ۹.۳ درصد تعداد اعضای کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر نسبت به سال قبل رشد داشته اند.

نعمتی، تعداد اعضای پیش‌بینی شده در سال جاری را ۶۱ هزار نفر عنوان کرد که به دلیل شیوع ویروس کرونا در زمان حاضر  ۴۰ هزار و ۷۷۰ نفر در کتابخانه‌های این استان عضو هستند که ۶۷ درصد از هدف‌گذاری مد نظر تاکنون محقق شده است.

وی در باره تعداد کتابخانه‌ها گفت: برای سال جاری افزایش ۶.۳ درصدی شمار کتابخانه ها هدف گذاری شده بود و بر این اساس باید به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت ۹.۵ کتابخانه داشته باشیم و به ۱۱۰ کتابخانه در استان برسیم که اکنون ۷۶ کتابخانه عمومی نهادی و مشارکتی دراین استان وجود دارد.

به گفته نعمتی در شاخص سرانه کتاب نیز افزایش ۱۰ درصدی برای سال جاری پیش‌بینی شده است به این معنی که به ازای هر ۱۰۰ نفر باید ۱۳۳ نسخه کتاب وجود داشته باشد اما در زمان حاضر ۸۹ نسخه کتاب وجود دارد و ۸۵ درصد هدف‌گذاری برای افراد باسواد و ۶۶ درصد برای کل جمعیت محقق شده است.

فقط ۱۵درصد تعهد شهرداری‌های بوشهر به کتابخانه‌ها پرداخت شد

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر بیان کرد: شهرستان‌های دشتستان، بوشهر و تنگستان بیشترین تعداد عضویت را به دلیل فعالیت‌های انجمن کتاب و حمایت شهرداری‌های این مناطق دارند.

وی یادآور شد: استان بوشهر از داشتن کتابخانه مرکزی محروم است این در حالی است که بسیاری از استان‌های همجوار از این امکانات یا برخوردار و یا در دست ساخت دارند.

نعمتی بیان کرد: با وجود کمبودها و مشکلاتی که در زمینه زیرساخت‌های کتابخانه‌ای استان بوشهر وجود دارد، اما با همین تعداد کتابخانه، فضا، کتاب و کتابدار، توان خدمت به هفت برابر تعداد اعضای فعلی را داریم.

وی با اعلام آمادگی برای همکاری با هر نهاد و دستگاهی برای توسعه و گسترش کتابخانه‌های عمومی بیان کرد: فعالیت‌های گسترده‌ای از جمله ۲هزار و ۵۰۰ برنامه معرفی کتاب، فعالیت‌های فرهنگی، یکهزار و ۹۰۰ فعالیت مناسبی،  ۶۹۲ نمایشگاه کتاب، ۳۰۰ مسابقه فرهنگی، ۲۶۶ نشست کتابخوان، ۲۱ مورد نمایش نامه خوانی و هشت جلسه شعر خوانی برگزار شده است.

سه کتابخانه جدید در استان بوشهر در دست احداث است

 سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهرکفت: در زمان حاضر سه پروژه کتابخانه جدید در دوراهک و آبدان با ۵۰ درصد و دویره با ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی د رحال احداث است.

وی یادآور شد: همچنین در زمان حاضر شهرهای بوشکان، بادوله و چاه مبارک هنوز کتابخانه ندارند.

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان بوشهر گفت: حوزه‌های ادبیات، دین، علوم اجتماعی، تاریخ و جغرافیا، علوم محض، علوم کاربردی، هنر و سرگرمی، کلیات و زبان بیشترین میزان استفاده توسط اعضای کتابخانه‌های استان را داشته‌اند.

وی با اشاره به شعار امسال هفته کتاب "جای خالی را با کتاب خوب پر کنیم" گفت:  استفاده خانواده‌ها و اعضای نوجوان و خردسال از کتاب ضروری است.

نعمتی یادآور شد: امسال استان بوشهر چهار نفر برگزیده کشوری در عرصه کتاب و کتابخوانی شامل داوود حیدری عضو کتابخانه عمومی روستای فاریاب دشتستان به‌عنوان عضو خردسال برتر کشور، مصطفی بیننده از کتابخانه شهر جم به‌عنوان کتابخوان نوجوان برتر کشور، لیلا رستمی مسئول کتابخانه روستای گورک سادات تنگستان به‌عنوان کتابدار برتر در حوزه نوآوری در تحویل منابع و کلثوم عالی‌پور مسئول کتابخانه شهدای سپاه روستای بنه‌گز به‌عنوان کتابدار برتر کشور در بخش پیک کتاب معرفی شدند.

وی اضافه کرد: همچنین امسال کتابخانه های عمومی استان پنج کتابخوان برتر استانی، سه انجمن و خیریه برتر و ۱۰ کتابدار برتر نیز داشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار