جانشین رئیس تعمیرات مدیریت تولید و عملیات شرکت نفت و گاز پارس از پایان تعمیرات اساسی سالانه ۳۶ سکوی گازی پارس جنوبی خبر داد.
کد خبر: ۱۰۰۶۱۰۸
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۴ 02 November 2021

مهدی طیبی با اشاره به واگذاری عملیات راهبری تعداد دیگری از سکو‌های جدید از مجموعه طرح‌های توسعه پارس جنوبی به مدیریت تولید و عملیات گفت: امسال برای نخستین‌بار برنامه تعمیرات اساسی ۳۱ سکوی گازی این مدیریت و ۵ سکوی تولیدی مرتبط با طرح‌های توسعه پارس جنوبی در دستور کار قرار گرفت که با تلاش‌های کارکنان عملیات تولید، طبق برنامه‌ریزی انجام شده، تعمیرات اساسی این تعداد سکو به تفکیک و با احتساب روز‌های مشترک تعمیرات آن‌ها، در مدت ۱۳۶ روز اجرا و پایان یافت.


وی با بیان اینکه تعمیرات اساسی سال جاری از ۲۸ فروردین‌ماه آغاز شد افزود: در بازه زمانی تعمیرات اساسی سکو‌های مدیریت تولید و عملیات، امسال بیش از صد هزار نفر ساعت کار ایمن به ثبت رسید.


طیبی با اشاره به کاهش میانگین روز‌های تعمیرات اساسی سال ۱۴۰۰ برای هر سکو نسبت به سال گذشته گفت: میانگین مدت زمان تعمیرات سالانه در سال ۹۹ به میزان ۹ روز برای هر سکو بوده که این میزان با کاهش ۷دهم روز، به ۸.۳دهم روز در سال جاری رسیده است.


وی درباره اهمیت این کاهش میزان توقف تولید افزود: با کاهش میانگین تعداد روز‌های تعمیرات اساسی به میزان ۷دهم روز، به‌طور متوسط برای هر سکو حدود ۱۶.۵ میلیون مترمکعب گاز و ۱۱ هزار بشکه میعانات گازی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، تولید بیشتر در پی دارد.


به گفته طیبی کاهش میانگین تعداد روز‌های تعمیرات اساسی با وجود افزایش تعداد سکو‌های مدیریت تولید و عملیات در حالی صورت گرفته است که در سال‌های گذشته، تعمیرات سالانه حدود یک‌سوم از این تعداد سکو به طور میانگین برای هر سکو در بازه ۱۵ روزه انجام می‌شد.


وی پایداری تولید گاز از پارس جنوبی و سهم عمده این میدان در تأمین گاز مصرفی کشور را اولویت بسیار مهم این شرکت توصیف کرد و با بیان اینکه کاهش بازه تعمیرات اساسی و توقف تولید، عامل مهمی در تولید حداکثری گاز است، افزود: تعمیرات سالانه از الزام‌های تولید ایمن و حداکثری گاز به ویژه در فصل‌های سرد سال است و مجموعه واحد تعمیرات سکو‌های پارس جنوبی با توجه به حجم فعالیت‌های سالانه و ظرفیت‌های موجود، تمام تلاش خود را به منظور کاهش توقف تولید و همچنین تداوم تولید حداکثری گاز به کار می‌گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار